Historia

Den 4 april 1925 bildades Svenska Motor Klubben efter sammanslagning med Svenska Motorcykel Klubben (SMCK) som bildats redan den 14 mars 1913. Vid denna omorganisation omarbetades tävlingsregler och tävlingslicenser infördes.

Fram till 22 september 1935 ansvarade SMK för Sveriges internationella representation vid FICM (nuvarande FIM). Svenska Motorcykelförbundet (SVEMO) tog då över den nationella ledningen och internationella representationen av motorcykelsporten på samma sätt som Bilsportförbundet tog över ledningen av bilsport efter KAK.

Den första lokalavdelningen bildades i Göteborg den 8 oktober 1915. Efter andra världskriget utgjordes huvuddelen av landets motorklubbar av SMK-avdelningar. 2018 har SMK xx lokalavdelningar.

SMK:s traditionstävlingar utgör en viktig del av SMK:s historia. Mest känd är endurotävlingen Novemberkåsan för motorcyklar som kördes första gången 1915 som körts i 93 år med avbrott endast för världskrig och högertrafikomläggning.
Andra traditionstävlingar är Midvinterpokalen och Majpokalen. På senare år har Trialpokalen tillkommit. För rallybilar är Rikspokalen, som kördes första gången 1931, den mest traditionsrika. 

Under årens lopp har många kända stora internationella tävlingar arrangerats av SMK-avdelningar.
30-talets hastighetstävlingar på Saxtorp har alla tiders svenska publikrekord.
50-talets roadracingtävlingar i Hedemora gav Sveriges första VM.
60-talets sportvagns-VM och TT-lopp i Kristianstad gav eko i världspressen. Skillingaryds motocrosstävlingar var början på den Svenska storhetsperioden inom cross, för att inte tala om alla VM-finaler och VM-deltävlingar i speedway.

Man kan med fog säga att SMK-avdelningarna skapat den framgång i motorsport som Sverige haft under 100 år.